De zomer in huis halen - ‘t Huis van Oordeghem

Je zou je in Casablanca kunnen wanen. De stralend witte tuinmeubelen en het azuurblauwe zwembadwater contrasteren fel met het grijze beton. De sierlijk ronde, vrouwelijke vormen van het meubilair vormen een lust voor het oog in het voor de rest strakke decor. Achter deze muren verwacht je een uitgestrekte woestijn met Berbers op kamelen en hier en daar een oase. Maar dat is slechts een droom. Want als je deze schitterende poolomgeving verlaat, sta je midden in het rurale Marke, op een boogscheut van Kortrijk.

De eigenaars besloten om naast hun woning een aparte ontspanningsplek op te trekken, bestaande uit garage, sanitairblok, een prachtig overloopzwembad van West Pool, terras en poolhouse met zithoeken en keukenblok. De inrichting van deze wellnessoase in het groene West-Vlaamse landschap gaven ze in handen van Saskia De Mits van ’t Huis van Oordeghem. Die vond het een absolute uitdaging om de strakke betonnen omkadering om te toveren tot een sierlijke en warme plek waar je graag naartoe gaat: ‘De eigenaar is gespecialiseerd in betonboringen, vandaar het veelvuldig gebruik van dat materiaal. Het is een schitterende realisatie. Het beton is een mooie basis, maar het materiaal heeft iets nodig om het tot leven te wekken. Ik heb geprobeerd om met witte meubelen de zomer in huis te halen. Ook bij een mindere dag zie je dankzij die de witte accenten toch nog de zon. Zet hier grijze of donkere meubelen en je wordt niet echt vrolijk. Terwijl dat altijd mijn ultieme bedoeling is: zorgen dat een inrichting je vrolijk maakt.’ 

Een sympathiek stuk
‘Het is eigenlijk heel simpel. Een hoge, naakte betonnen kolom is op zich niet mooi. Maar zet er twee witte zeteltjes voor en je krijgt een mooi effect. Je accentueert de dingen. De Sign Easy Chairs van MDF Italia (Italiaanse meubelproducent die de ‘search for simplicity’ hoog in het vaandel voert, nvdr) die tegen de hoge muur staan, zijn in dit geval een ornament op zich. Of je ze gebruikt of niet, maakt niet veel uit. Ze geven diepte aan de muur. Hetzelfde voor de parasol. Ik heb bewust niet voor een klassieke parasol gekozen omdat ik daar niet van hou. Het gaat hier om de Ensombra van Gandia Blasco. Ik vind dat een sympathiek stuk. Allé, als je daar naar kijkt, daar word je toch vrolijk van? Ik heb dezelfde ‘bloemenparasols’ gebruikt op een terras aan de Kunstberg in Brussel. Als je daar van de trappen afdaalt, kijk je precies op een boeketje bloemen. Dat geeft een vertederend zicht. Achter de parasol zie je de bank, die volledig uit beton is opgetrokken. Wel, door daar een paar kussens op te leggen hebben we dat zwevend stuk beton een bepaalde charme gegeven. De bank licht ’s avonds trouwens helemaal op omdat er verlichting onderin geplaatst werd. Dat geeft een prachtig effect als het donker is.’

Streven naar één geheel
‘Op het terras hebben we gekozen voor La Grande Table van Xavier Lust, vier stoelen met hoge ruggen en een bankje van dezelfde ontwerper. Je had hier ook zes of acht stoelen kunnen zetten in plaats van die bank, maar dan zijn de verhoudingen weer zoek. De tafel is strak, maar afgerond. De lichte poten zijn niet vierkant. Ze zijn lichtjes gebogen en neigen naar elkaar. Kijk, vierkante dingen maken kan iedereen. Maar als je iets met een curve, met de juíste curve kan maken en dat laten overlopen, dan ben je met iets moois bezig. Lust heeft met deze tafel als eerste Belg de Compasso d’Oro gewonnen, een jaarlijkse, prestigieuze Italiaanse designer onderscheiding. Het bankje en de stoelen komen uit dezelfde collectie en hebben allemaal die subtiele, vrouwelijke rondingen die in contrast staan met de strakke, rechte lijnen van zowel zwembad, poolhouse als de omgeving. Aan de andere kant tegen de muur van het terras staan er sofa’s van Xavier Lust. Zij leggen de verbinding. Alle aparte onderdelen geven elkaar de hand, zowel in kleur als in vorm. En daar gaat het om. Je moet - en dat hoeft niet per se met producten van één merk of ontwerper te zijn - altijd een geheel trachten te vormen. Alle meubelen die rond het zwembad en in het poolhouse staan, zijn bijvoorbeeld gelakt in dezelfde RAL-kleur. Is dat belangrijk? Nee, maar ’t is wel leuk. Als je meubilair een eenheid vormt, geeft het een extra cachet aan het geheel. Eenheid, maar dan in variatie. Ik had voor dit project perfect alle meubelen uit dezelfde collectie kunnen halen. Maar ik heb er bewust voor gekozen om dat niet te doen. Dat geeft te weinig persoonlijkheid. Dat reflecteert de mensen te weinig. En het wordt te voorspelbaar. Dat wil ik kost wat kost vermijden. Voorgekauwde koek vind ik maar niets. Daarvoor moet je eigenlijk niets kunnen. Afwijken van wat de mensen verwachten, maakt iets extra mooi. Je kan iets aan een omgeving toevoegen door goede keuzes te maken.’ 

Multifunctioneel
De sofa op het terras komt van Indera, een Belgische meubelproducent uit Dilsen-Stokkem die het maakte naar een ontwerp van Lust. Ook het bankje is van de hand van Lust. Het is ooit voorgesteld in de Henri Vandevelde wedstrijd en het was de enige keer dat mijn man – die in de jury zit – een tien gegeven heeft. Het is later in Italië ook bekroond. Wat leuk is op dit terras is dat je de stoeltjes die bij de tafel staan, perfect hier bij de sofa kan zetten zonder dat het geweld aandoet. Dat is iets wat ik ook nastreef. Je moet van je meubilair zoveel mogelijk plezier kunnen hebben. Zet je de stoel aan de tafel, dan is het een zitplaats om te eten. Heb je veel volk in je sofa, dan zet je het bankje of een stoel erbij. Dat stoort niet. Het feit dat je meubels meerdere functies kan geven, dat je kan schuiven, is een pluspunt. Maar daarom moet je goed kijken dat er altijd een link is, dat het allemaal bij elkaar past. Zonder hetzelfde te zijn, want dat is saai.’ 

“Een ruimte moet toegankelijk zijn.”

Strooien met licht
‘De lamp die hier op het terras in de hoek staat is van Vibia. Ze past bij het interieur omdat ze door de raffia heen licht strooit en een stuk gezelligheid uitstraalt. Binnen heb ik twee dezelfde lampen gezet, maar dan in het zwart omdat die mooi combineren met de zwarte vazen en de zwarte glazen wand van de televisiehoek. Als je hier kijkt vanuit het poolhouse naar buiten, dan zie je dat de sofa een lage rug heeft en geen armleuning aan de deurkant. Dat heeft z’n reden. De lage rug zorgt ervoor dat je van binnenuit toch nog een mooi zicht hebt op het spel van lijnen en kleuren buiten. Niets zo erg als een mooie zwembadomgeving die volledig geblokkeerd wordt door een hoge sofa. Het ontbreken van de armleuning moet de openheid van het terras benadrukken. Er is geen barrière als je van binnen naar buiten stapt. Een ruimte moet langs alle kanten toegankelijk zijn, het mag nergens blokkeren. Bovendien kunnen de verschillende zitelementen en het tafeltje gecombineerd worden tot vele vormen en invullingen, gaande van aparte zitmeubels tot één grote sofa en zelfs een ligbed. Meubelstukken moeten ook niet per se een invulling krijgen. De kapstok hier kan gebruikt worden om een jas aan op te hangen. Maar op zichzelf is het ook een mooie sculptuur. Hetzelfde met de potten tegen de muur. Op zich zijn dat prachtige objecten, maar je kan er natuurlijk ook bloemen, planten of eender wat in zetten. Of kijk naar de krukjes aan de toog. Er staan er twee en dat geeft een mooi geheel. Zet er daar vier neer en het wordt overladen. Dus zetten we de twee overige tegen de muur om dat grote oppervlak te breken. Die staan daar perfect zonder hun functie van stoel uit te oefenen.’ 

Vakmanschap
Inrichten heeft met keuzes te maken. Keuzes voor materialen, kleuren, collecties, ontwerpers … Maar om keuzes te kunnen maken moet je je vak kennen. Je moet weten wat er is, welke mogelijkheden er zijn. Je moet er heel vaak mee bezig zijn geweest. Onze kennis beperkt zich niet tot het tuinmeubel op zich. We zijn op de hoogte van interieur, architectuur, kunst… Deze bagage laat ons toe het plaatje perfect in te vullen. We investeren in onze medewerkers. Ze gaan jaar na jaar opnieuw mee naar de beurzen in Milaan, Keulen, Parijs, Stockholm. Het opsnuiven van de sfeer, van wat leeft in de designwereld is heel belangrijk Dit is onontbeerlijk voor een goed advies naar onze klanten toe. In ons advies zijn we oprecht en we gaan steevast voor de inrichting in zijn geheel. Ik heb een hekel aan voorgekauwde concepten. Onze manier van werken is een zoektocht naar een delicaat evenwicht en een samengaan van de mens en zijn omgeving. Als een strak en open terras meer gebaat is met een tafel en twee strakke zitbanken, dan zullen we de klant geen tien stoelen aanraden, ook al zou dat omzetmatig een betere zaak zijn. Dat vergt openheid van de klant, vakkennis en esthetisch gevoel van ons en vooral een goed en open contact. Wij durven zeggen dat we na zo’n zoektocht meer zijn dan gewoon klant en leverancier.

Contact is belangrijk
Ik probeer ook nooit in herhaling te vallen of het voor de handliggende te kiezen. Ik krijg soms klanten die iets in een magazine gezien hebben en dat dan ook willen. Ik bekijk dat dan toch eerst eens. Het kan zijn dat het écht het mooiste is. Maar ik vind het dan toch plezant om dat nog eventjes aan te passen, een andere toets aan te brengen en het op die manier nog iets mooier te maken. Maar om dat te kunnen doen, moet je een goed contact hebben met je klant. Je moet weten wie ze zijn, hoe ze leven en hoe ze dat leven willen invullen. Als je iemand hebt die nooit kookt of buiten op het terras eet en dus geen belang hecht aan het culinaire, dan kan je op dat terras beter een supergrote sofa zetten waarin de vrienden kunnen gaan zitten om gezellig te babbelen en iets te drinken. Dan hoef je daar bij wijze van spreken geen grote tafel en een keukenblok te voorzien, want die zullen wellicht toch niet gebruikt worden. Als je weet dat iemand graag boeken leest, voorzie dan een leeshoek. Ik heb een klant gehad waarvan de vrouw genezen was van huidkanker. Ze hadden een prachtig zwembad en zij wilde daarbij een ligbed. Maar dat moest wel volledig uit de zon. We hebben dus een heel mooie, strak witte pergola voorzien. Beleving is één ding, het decoratieve is iets anders. Het wordt pas mooi als ze bij elkaar passen. 

Transparante communicatie
‘Onze communicatielijnen zijn zeer transparant. De mensen die hier komen wéten wat ze hier kunnen verwachten. Wij lokken niemand met verlaagde prijzen, wij staan voor wat we staan en de mensen weten dat. We zijn niet goedkoop, maar de mensen die hier kopen, zijn niet uit op goedkope spullen. Zij zoeken iets dat hun zwembadomgeving af maakt. Dat past bij hun huis, hun zwembad, hun poolhouse én bij hun persoonlijkheid. Wie hier komt aankloppen is door die communicatie dus al flink geselecteerd. Zij weten doorgaans wat ze willen en wij begeleiden hen in het proces om dat uit te kristaliseren en ervoor te zorgen dat ze ook echt kopen wat bij hen past. Ik ben in al die jaren dat ik werk nog nooit bij iemand thuis geweest die achteraf het plan dat ik voorstelde geweigerd heeft.’

’t Huis van Oordeghem
Grote Steenweg 210
B-9340 Oordegem
Tel. +32 9 365 46 60
Tax: +32 9 365 46 66
info@hvo.be
www.hvo.be